S.M.I.L.E

When you can’t have what you want, ask Allah for Paradise, for it is there you will be able to have everything you want. :)

Thursday, February 12, 2009

RESEPI UBAT PENYEMBUH DOSA

Setiap penyakit mesti ade penawarnya.. Kalau ader doktor, mesti dirawatnya pesakit.. Kalau polis pulak ditugaskan untuk menangkap penjenayah..
Begitulah juger ngan dosa.. Ader ubatnye..

Seseorang bertanya kepada doktor, "Apakah doktor mempunyai resepi ubat untuk menyembuhkan penyakit dosa?".
Doktor itu menjawab, "Jika kamu kerjakan, maka kamu akan mendapat penyembuhan dari Allah."

"Ambillah akar-akar kemelaratan dan jiwa kesabaran lalu campurkan dengan bubuk fikiran dan dicampur (kadarnya sama) dengan rendah hati dan kekhusyu'an, kemudian ditumbuk semuanya dalam lumpang taubat dan dibasahi dengan airmata. Tempatkan dalam tempat rendah diri kepada Allah dan dimasak dengan api tawakkal kepada-Nya. Setelah itu, adukkan dengan senduk istighfar sehingga tampak taufik dan kehormatan diri."

"Kemudian, pindahkan ke mangkuk cinta dan dinginkan dengan udara kasih sayang. Sesudah itu disaringkan dengan saringan kesusahan ditambah hakikat iman dan campurkan dengan takut kepada Allah. Teruskan minum ubat itu selama hidupmu dan hatimu akan sembuh dari segala keluhan dan hilang rasa sakit dosa."

Pengajaran yg dapat kita ambil dari kisah ini ialah....
Dalam kehidupan seharian, kita memang tak akan pernah terlepas ngan perbuatan dosa.. Bermuhasabahlah sebelum kite tidur dan sentiasalah kite beristighfar memohon keampunan daripada Allah s.w.t... Semoger kiter akan sentiasa mendapat pengampunan dan rahmatNya..