S.M.I.L.E

When you can’t have what you want, ask Allah for Paradise, for it is there you will be able to have everything you want. :)

Saturday, April 18, 2009

ASIMO Simbol Kehebatan dan Kelemahan Manusia


Sahabat-sahabat pernah dengar tak tentang ASIMO?? Benda apa agaknya ASIMO tue?? ASIMO tu sebenarnya adalah singkatan daripada Advanced Step in Innovative Mobility. Kalau nak tau, ASIMO adalah salah satu robot ciptaan manusia yang namanya dicipta sempena nama penulis fiksyen sains tersohor di dunia, Prof Isaac Asimov ( yang terkenal dgn watak-watak robot dan Three Laws Robotic).

Setiap ciptaan semestinya mempunyai tujuan.. ASIMO telah dicipta untuk membantu manusia dan menjadi teman setia membantu orang tua dan orang kurang upaya di rumah masing-masing. Pada zaman yang serba canggih nie, ASIMO dikatakan robot humanoid yang tercanggih di dunia lantaran menyerupai ciri-ciri manusia terutama dalam aspek pergerakan.

Hujung tahun lalu, ASIMO telah berangkat ‘terbang’ menuju ke UTM sebagai destinasi universiti pertama kunjungan robot itu. Dewan Sultan Iskandar (DSI) buat pertama kalinya dalam sejarah penuh sesak denga orang ramai bagi menyaksikan kebolehan ASIMO yang boleh bergerak dan berkata-kata. ASIMO ‘dilahirkan’ pada 31 Oktober 2000.

Pencapaian hebat manusia dalam bidang robotic adalah simbol kehebatan manusia dalam bidang keilmuwan bersama akal anugerah Tuhan. Walau bagaimanapun, ASIMO ternyata kaku dan skema dibandingkan dengan manusia. ASIMO bukanlah seratus peratus menyerupai manusia biarpun manusia telah melakukan penyelidikan selama berpuluh-puluh tahun dan menghabiskan puluhan billion ringgit untuk menghasilkan satu robot yang ‘perfect’. Bukankah Allah s.w.t pernah mencabar manusia supaya mencipta nyamuk? Inikan pula mencipta manusia.

Dalam hal ini dapatlah dibuktikan bahawa Allah s.w.t itu amat berkuasa dalam penciptaan makhluk-Nya. Pertunjukan ASIMO sewajarnya memberikan kita kesedaran untuk terus menghayati kekuasaan Allah s.w.t dalam mencipta sesuatu. Kita boleh perhatikan kejadian hidup dan mati manusia yang pastinya tiada masalah bagi-Nya. Contoh yang paling mudah adalah Ashabul Kahfi yang dihidupkan kembali oleh Allah selepas ditidurkan selama309 tahun. Dia mencipta akal dan otak yang berfungsi seperti computer dan memori yang berapa megabyte yang teramat-amat banyak sekaligus melayakkan manusia menjadi khalifah kat bumi nie.

Terbuktilah penciptaan manusialah yang paling kompleks berbanding hidupan lain. Yakinlah bahawa manusia adalah sebaik-baik kejadian sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Quran.

Soalnya, Amerika Syarikat menggunakan ribuan robot dalam misinya ke atas negara-negara Islam sama ada yang boleh terbang atau merayap di padang-pasir. Tanah umat bukan sekadar diceroboh malah nyawa terbang melayang. Wajarkah robotic-robotic seumpama ii dibiarkan terus bermaharajalela kat bumi nie.. Luaran bertopengkan manusia, dalaman robot yang tidak berperasaan! Rakus mengambil nyawa orang!
Nak tahu dgn lebih lanjut?---Majalah Milenia (75)