S.M.I.L.E

When you can’t have what you want, ask Allah for Paradise, for it is there you will be able to have everything you want. :)

Sunday, March 20, 2011

Doa Nabi Daud a.s Memohon Cinta Allah..


Duhai hati terangilah diri. Bagaimana nak memiliki cinta illahi sedang hati itu mati.
......................................................
..

Rasulullah s.a.w bersabda: “Di antara doa Nabi Daud a.s : 'Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.' Dan bila Rasulullah s.a.w mengingat Nabi Daud a.s beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.”

(HR Tirmidzi 3412)

Terdapat 4 perkara penting dlm doa ini:

1- Nabi Daud ’alihis-salaam memohon cinta Allah. Beliau sangat faham bahwa di dunia ini tidak ada cinta yang lebih patut diutamakan dan diharapkan manusia selain daripada cinta yang berasal dari Allah Ar-Rahman Ar-Rahim (Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang). Apalah artinya seseorang hidup di dunia mendapat cinta manusia bahkan seluruh manusia- bilamana Allah tidak mencintainya. Semua cinta yang datang dari segenap manusia itu menjadi sia-sia sebab tidak mendatangkan cinta Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Sebaliknya, apalah yang perlu dikhawatirkan seseorang bila Allah mencintainya sementara manusia –bahkan seluruh manusia- membencinya. Semua kebencian manusia tersebut tidak bermakna sedikitpun karena dirinya memperoleh cinta Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Dari Nabi s.a.w beliau bersabda: “Bila Allah mencintai seorang hamba, maka Allah berseru kepada Jibril: ‘Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka cintailah dia.’ Jibrilpun mencintainya. Kemudian Jibril berseru kepada penghuni langit: ‘Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka kalian cintailah dia.’ Penghuni langitpun mencintainya. Kemudian ditanamkanlah cinta penghuni bumi kepadanya.”

(HR Bukhary 5580)

2- Nabi Daud a.s memohon kepada Allah cinta orang-orang yang mencintai Allah. Sesudah mengharapkan cinta Allah lalu Nabi Daud a.s memohon kepada Allah kasih-sayang dari orang-orang yang mencintai Allah, sebab orang-orang tersebut tentunya adalah orang-orang beriman sejati yang sangat pantas diharapkan cintanya.

3- Nabi Daud a.s memohon kepada Allah agar ditunjuki perbuatan-perbuatan yang dapat mendatangkan cinta Allah. Setelah memohon cinta Allah kemudian cinta para pecinta Allah, selanjutnya Nabi Daud a.s memohon kepada Allah agar ditunjuki perbuatan dan amal kebaikan yang mendatangkan cinta Allah. Ia sangat khawatir bila melakukan hal-hal yang bisa mendatangkan murka Allah. Beliau sangat khawatir bila berbuat dengan hanya mengandalkan perasaan bahwa Allah pasti mencintainya bila niat sudah baik padahal kualitas dan pelaksanaan amalnya bermasalah.

4- Nabi Daud a.s memohon kepada Allah agar menjadikan cinta Allah sebagai hal yang lebih dia utamakan daripada dirinya sendiri, keluarganya dan air dingin. Kemudian pada bahagian akhir doa ini Nabi Daud a.s kembali menegaskan betapa beliau sangat peduli dan mengutamakan cinta Allah. Sehingga beliau sampai memohon kepada Allah agar cinta Allah yang ia dambakan itu jangan sampai kalah penting bagi dirinya daripada cinta dirinya terhadap dirinya sendiri, terhadap keluarganya sendiri dan terhadap air dingin.

p/s: penerangan yg lebih lanjut boleh didapati di http://featherapocalypse.wordpress.com/2011/02/28/doa-nabi-daud-as-memohon-cinta-allah/ .. Semoge post kali nie bermanfaat kpd diri. Reminder: Baca + faham + ingat +amal~ Selamat beramal miSyu..~